عکاسی عمومی

آشنایی با عکاسی پایه تا پیشرفته

عکاسی عمومی

آشنایی با عکاسی پایه تا پیشرفته

آپلود عکس

عکس دیجیتال چیست ؟

جمعه, ۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ

رنگهای دیجیتالی

ترکیب رنگ تفریقی

رنگ همیشه عبارت از نور رنگی است . یک سر در رنگ آمیزی شده یک بلوز و یا یک برگ زیبای پائیزی بخشی از طیف نور سفیدی که به آنها برخورد می کند را جذب می کنند و بقیه آنرا منعکس می کنند . برای اینکه به توان تمام رنگ های طبیعت را چاپ کرد ، ذرات شفاف پیگمنت از چهار رنگ آبی ( سیلن ) ، قرمز ( ماژنتا ) ، زرد و سیاه که به CMYK معروف است استفاده می کنند . هر چه رنگ های بیشتری روی هم قرار بگیرند ، بخش های بیشتری از نور سفید جذب خواهد شد . زمانی که آبی و قرمز و زرد روی هم قرار می گیرند ، سطحی نزدیک به سیاه ایجاد می شود . روش ترکیب رنگ ها در این مورد به ترکیب رنگ تفریقی مشهور است .

 

ترکیب رنگ جمعی

در روی صفحه مونیتور کلیه رنگ های یک تصویر که مستقیما" از منبع نور می آیند نشان داده  می شوند . هر چه رنگ بیشتری اضلفه کنید ، قدرت نور را بالا می برید . این فن به ترکیب رنگ جمعی معروف است . صفحه های مونیتور و تلویزیون با سه رنگ اصلی قرمز ، سبز ، آبی که به RGB معروف است ، کار می کنند .

 

عمق رنگ

 

 

زمانی که عکسی با دوربین دیجیتال خود می گیرید ، دوربین اندازه رنگ های قرمز ، سبز و آبی سوژه را بررسی و ندازه آنها را به شکل دیجیتال یعنی ترکیبی از صفر ویک در می آورد . هر صفر و یک را یک bit   می گویند . هر هشت بیت تشکیل یک بایت Byte را می دهند . هر بایت 256 روش مختلف برای ترکیب مجموعه ای از صفر و یک ها را امکان پذیر می سازد

برای اینکه بطور دیجیتالی به توان عکسی که حاوی میلیون ها تون رنگی است ، انداخت و ذخیره کرد ، باید هر پیکسل عکس برای هر یک از رنگ های اصلی قرمز ، سبز و آبی از 8 بیت ( با یک بایت ) تشکیل شده باشد . در نتیجه مجموع 24 بیت ( یا سه بایت ) در هر پیکسل 7/ 16 میلیون ترکیب مختلف را امکان پذیر می سازد . تعداد بیت های هر پیکسل عکس به عمق رنگ مشهور هستند .

خوشبختانه زمانی که شما در یک نرم افزار کار کردن با عکس ، کار می کنید ، اندازه های دیجیتالی رنگ به اندازه های اعشاری یا در صدی تبدیل می شوند .


وضوح

اینکه از عکس دیجیتالی چه استفاده ای می توانیم بکنیم ، معمولا" به تعداد پیکسل هائی که عکس را می سازند بستگی دارد . به عنوان مثال عکسی که عرض آن از 350 و طول آن 250 پیکسل تشکیل شده است ، مناسب ارسال از طریق E_mail و یا استفاده در اینترنت است .

اگر بخواهید این عکس را با کیفیت خوبی چاپ کنید . باید تعداد پیکسل های آن بسیار بیشتر باشند . تعداد پیکسل ها ، همانطور که جزئیات بیشتری از عکس را نشان می دهند ، اندازه فایل را هم مشخص می کنند .

برای دوربین های دیجیتال ، تعداد پیکسل ها ، معمولا" به مقیاس مگا یعنی میلیون بیان می شود که از 3/0 تا 2/6 مگا پیکسل اندازه های عادی هستند . معمولا " می توان اندازه های مختلفی برای عکس انتخاب نمود ، به عنوان مثال 1200*1796 و یا 600*800 پیکسل .

اگر تصمیم دارید که از عکس های خود هم برای ارسال از طریق E_mail یا اینترنت و هم چاپ استفاده کنید ، بنابراین کار درست این است که از بزرگترین قطع عکس ها در دوربین خود استفاده کنید و سپس عکس ها را متناسب هر برنامه و هدف خود تنظیم کنید ، ولی اگر هدف شما از گرفتن عکس ، ارسال سریع آنها از طریق E_mail باشد . شاید بهترین کار این باشد که آنها را در کوچکترین اندازه پیشنهادی عکاسی کنید .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی